A Magyar Táncművészeti Egyetem klasszikus balett szakirány végzős hallgatói kilenc évet zárnak le július 2-i vizsgakoncertjükkel a Magyar Állami Operaházban. A vizsgakoncert hagyományosan háromrészes előadás, melynek az első részében egy egyfelvonásos neoklasszikus balettet, Hans van Manen csodálatos Adagio Hammerklavier című darabját táncolják a hallgatók. Mindez hatalmas öröm és megtiszteltetés az Egyetem számára.
A második részben rövidebb számok, pas de deux-k és szólók összessége alkotja a koncertműsort és a tehetséges végzős hallgatóktól egy romantikus és két klasszikus balettből láthatunk részleteket. A harmadik felvonásban Jacopo Godani Moto Perpetuo kortárs darabját tekinthetik meg a nézők, rendkívüli mozgásvilággal. A koreográfia egyben magyarországi premier is lesz.
Fodorné Molnár Márta, egyetemi tanár, az MTE rektora, a végzős hallgatók évfolyamvezető mestere büszkén nyilatkozott a hallgatók teljesítményéről. A rektorasszony elárulta, a külsős betanítók, mint Aradi Mária, a Magyar Állami Operaház mesternője, Rachel Beaujean a Holland Nemzeti Balett művészeti vezetője, Darai Tamás, a darab betanítója és az egyetem oktatói már most elégedettek a végzős hallgatókkal, azonban azt is hozzátette, még van két hetük tökéletesíteni az előadást.
„Valóban konstruktív munka volt – mondta el Fodorné Molnár Márta. – Ebben a betanulási folyamatban igen aktívan működtek közre a hallgatók. Minden betanító mester elégedett volt velük és sok produkció már érett művészi teljesítményt mutat.
Darai Tamás, aki a Moto Perpetuo című darab betanítását vezette, szintén pozitívan beszélt a fiatal táncművészekről: „Sok nehéz feladat hárult rájuk, de szerették. Mindez azért fontos, mert úgy gondolom, ha az ember szeret valamit, akkor kiválóan tud teljesíteni.”
Macher Szilárd, a Magyar Táncművészeti Egyetem oktatási rektorhelyettese és az évfolyam másik vezetője Jacopo Godani darabjának különlegességét húzta alá.
„A Moto Perpetuo egy fantasztikus, igazi kortárs darab, ami teljesen más technikát igényel, mint amihez hozzászoktak a fiatalok, talán ezért is élvezik igazán. Bevallom, nem csak a hallgatók, a közönség is élvezte, hiszen már volt előadásunk a Nemzeti Táncszínházban, sőt a szlovén turnén is és hatalmas sikert aratott a darab a fiatalok előadásában.”
Macher Szilárd hozzátette, az elővizsgakoncerteken is arra kérte a hallgatókat, hogy bízzanak magukban és a befektetett energiában, hiszen rengeteg munka van a vizsgakoncert mögött. Nincs miért szégyenkezni! A rektorhelyettes hangsúlyozta: július 2-án az Operaházban is arra fogja buzdítani a fiatalokat, hogy az izgalom mellett ne felejtsék élvezni az előadást.
„A koncert előtt is azt fogom javasolni, hogy bízzanak a munkájukban, abban, amit a mesterekkel közösen kidolgoztunk és élvezzék minden percét. Ez az ő pillanatuk, életük talán egyik legfontosabb előadása, mert van, aki olyan társulathoz szerződik, ahol ezekkel a darabokkal soha nem fog találkozni. Hozzá kell tennem, hogy kilenc hosszú évet zárnak le ezzel az előadással a hallgatók, ami nagyon fontos az ő életükben, de számunkra, mesterek számára is emlékezetes és meghatározó volt.”
Darai Tamás, az MTE vendégmestere, aki a Moto Perpetuo című darab betanítását vezette, február végén kezdte meg a közös munkát a végzős hallgatókkal, Amanda Lana oldalán. Kezdésként egy egyhetes intenzív kurzuson foglalkoztak közösen a koreográfiával. A mester elmondta, kemény munkával teli hónapok állnak mögöttük, de mindenki szívvel-lélekkel dolgozott a sikerért. Darai Tamás büszkén nyugtázta, hogy a hallgatók átugrották az előttük álló akadályokat.
„Ez a darab valóban másféle mozgást igényel, mint amit megszoktak a klasszikus balettben a gyerekek. A személyes gátjaikat kellett áttörni ahhoz, hogy ennyire szabadon, ennyire korlátlanul és félelmek nélkül mozogjanak. Mindenki a saját tempójában tud fejlődni, változni, mert itt bizony mindenképpen változni kellett, hiszen egy teljesen új mozgásformát próbáltak elsajátítani, amiben nagyon ügyesen helytálltak. Mindenki fejlődött, nemcsak mint táncos, hanem mint személyiség is. Őszintén azt érzem, hogy a hallgatók felszabadultabbak, nyitottabbak és tettre készekké váltak. Igazán büszke vagyok rájuk, meg is hatódtam az előadás alatt.”
2023. július 2-án azok a szerencsések, akik személyesen is láthatják az igen tehetséges végzős klasszikus balett évfolyam vizsgaelőadását az Operaházban, az elmondottakról személyesen is meggyőződhetnek.
Addig azonban van még pár nap, éppen ezért mindenkinek jó munkát, remek felkészülést kívánunk!
(Ezúton jelezzük, hogy az eseményre minden jegy elkelt.)
Az évfolyamot korábban tanító mesterek
Balett
Murányi Judit, mesteroktató
Dorkó Edina, mesteroktató
Csillag Pál, mesteroktató
Oláh Zoltán, Kossuth-díjas főiskolai docens
Emelés
Csillag Pál
Modern / Improvizáció / Kortárs balett
Asztalos Dóra
Lakatos János
Grecsó Zoltán
Lőrinc Katalin, Harangozó Gyula-díjas egyetemi tanár
Kalmár Attila, Harangozó Gyula-díjas egyetemi docens
Kulcsár Noémi, egyetemi docens
Topolánszky Tamás, Harangozó Gyula-díjas, Érdemes művész, egyetemi docens
Darai Tamás
Képességfejlesztés / Pilates
Szitt Melinda, mesteroktató
Kalmár Attila
Horváth Adrienne
Lakatos János
Tsutsumi Maiko, művésztanár
Újvári Milán, egyetemi gyakornok
Történelmi társastánc / Modern társastánc
Németh Nikolett, művésztanár
Kósa Roland, művésztanár
Néptánc / Ritmus
Sándor Ildikó, egyetemi docens
Juhász Zoltán, Harangozó Gyula-díjas főiskolai docens
Rémi Tünde, Harangozó Gyula-díjas egyetemi adjunktus
Appelshoffer János, Harangozó Gyula-díjas főiskolai adjunktus
Patonai Norbert
Drámajáték / Színészi játék
Zoltán Áron
Hűvösvölgyi Ildikó, Kossuth-díjas címzetes egyetemi tanár
Szöveg: Dolmány Fanni – Címlapfotó: Csillag Pál (a képen Darai Tamás látható a hallgatókkal)